Tuesday, August 16, 2011

Catatan puasa Gua

Gua ingat masa tu tahun 2006.Gua punye first sem kat tempat blajar buat kraf.Gua masa tu belajar main tanah dan segala art yang berkaitan tanah.Nampak mudah kononnye main tanah tapi perrrggghhhhhh.....!!!!
Air yang tenang jangan disangka tiada buaya.

Pepahal pun sekarang gua bukan nak citer pasal tanah ke ,buaya ke,awek cun dari Kulai ke,ade senior gua cutting badan cun macam model pakaian dalam ke..Tak,bukan..!!!

Yang gua nak citer pasal gua punye puasa zaman belajar diploma.Time tu memang gua ingat,petang yang cukop panas.Balik dari bengkel jam 4.30 gua terus cergas balik rumah pekena baring.Speed nombor 5.Tapi memandangkan cuaca yang panas kering ni membuatkan perasaan pekena kipas tu tak berapa nak steady.Jadi gua pekena siram air dalam 2,3 gayung.Perggghhhh memang sedap!!!!Sesudah pekena siraman baru gua rasa steady nak baring.

Gua baring punye baring,layan sampai badan pun jadi longlai semacam.Kutu-kutu lain gua tengok semua dah lepak dalm bilik.Ade yang steady dah siap pekena rokok.Rokok cap Danhil.Perggghhhhhh...time-time bulan puasa kemain diorang punye selera.Danhil terus.Selalu,bulan-bulan biasa yang gua perasan rokok jenama ntah dari cerok mana ntahhh..Tak selera gua nak melayannya.Masing-masing tengah berborak mesra pasal strategi nak lepak buka puasa mana.Yang tak puasa pun same.Relek je bersiap gosok gigi sembur pewangi nak berbuka sama makwe.

Sorang kutu,Brader Yutt sound gua mau join sama die.Die sudah plan baek buka luar naek kereta awek.Lelaki Coklat tersengih-sengih kat sebelah kepala gua.Rasa time tu cam nak terajang die pun ade. Memandangkan badan gua flat gile dan melihat member gua Acap maseh sedap layan tidor,gua terus rejek jemputan mereka dengan sopan santun.Namun begitu,gua ade jugak sound suroh mesej fon Acap kalau dah masuk waktu.Pasal memandangkan kedudukan rumah gua agak kebelakang dalam kawasan perumahan dan surau tempat gua belajar belom ade speaker jadi bunyi azan tu tak berape sampai.Lagi pulak kawasan perumahan gua duduk tu belom mampu untuk mempunyai surau sendiri.Nak pulak zaman tu laptop perkara asing dan gua tak mempunyai henfon.

********************************************************************************
Agak langit dah kaler biru,gua pun ready.Megi sudah siap rendam sama telur,air milo peket dah siap bancuh,rokok Winston 2 batang siap steady nak dinyalakan.Acap tersengih-sengih tengok gua.

"Yutt dah mesej ke belom",tanya gua pada Acap.

"Belom",Acap jawab.

Gua lepak  dulu.Langit yang biru tadi kini menjadi biru gelap.Lampu neon depan rumah semakin jelas kaler kuning jingganya.

"Lu cek Acap fon lu.Lu pun bodoh gak ade fon setting la jam tu",sound gua setepek kat Acap.

"Takde lagi la Mok.Lu la bodoh.Apsal taknak pakai fon.",balas Acap.

"Lu kol sape-sape tanye dah berbuka ke belom.", arah gua.

"Dah gua mesej tapi takde balas.Line problem ni",jawab Acap.

Gua makin tak menentu.Megi makin kembang.Milo makin mendap.Rokok dua batang makin lunyai.

"Lu ni puasa ni kena sabar.Gua tengok lu semacam ni baek tak payah puasa", sound Acap kat gua.

"Lu kol la diorang",balas gua malas nak layan.

Masa tu hati gua makin panas.Gua ade rasa nak tebang pokok kawasan Rawang.Giler babi line fon boleh takde saat-saat genting camni.Gua pandang Acap muka pun dah biru semacam.Langit kat luar dari dark blue semakin kearah tone yang lebih gelap.Mungkin lebih skit dari kaler seluar skolah rendah.

2 minit selepas itu Acap try hntar mesej skali lagi.Gua pulak dah tercuit-cuit megi sambil tangan sudah main testing lighter.

Ternyata penghantaran mesej utk kali ini adalah berjaya.Member gua Yutt terus kol.

"Korang tak buka lagi ke.Pala hotak korang dah dekat pukol 8 la weii !!!!",explain Yutt.

Dapat tau cam tu gua terus sound kat Yutt suroh beli pizza besar dua,jus tembikai lebih tembikai ngan float.Puasa lama-lama ni gua ingat perlu berbuka sdikit pawer.Dan Acap tersengih-sengih kembali seperti diawal penantian.

*Muhammad Asyraf b Abdul Rasyid a.ka. Acap telah ke rahmatullah pada 2010 kerana penyakit leukimia.Sama-sama la kita menyedekahkan Al-Fatihah kepada Allahyarham.


No comments:

Post a Comment